W dniach od13 do 19 października 2019 grupa uczniów naszej szkoły pod opieką nauczycieli pana Edwarda Szczyrka i pani Weroniki Ćwikły przebywała w Turcji w ramach realizacji projektu Erasmus + - Better Education for Teachers and Students.
Pierwszy dzień - podróż
13 października grupa wyruszyła do miejscowości Usak w Turcji . O godzinie 4:30 wszyscy spotkali się przed szkołą, żeby udać się busem do Wiednia. Po dotarciu na lotnisko uczestnicy nadali bagaże i wsiedli do samolotu lecącego do Stambułu. Lot, mimo że trwał ponad 2 godziny, nie dłużył się ponieważ pasażerowie w tym czasie otrzymali pyszny posiłek a także mieli możliwość śledzenia trasy lotu na monitorze, słuchania muzyki lub zabawy grami komputerowymi. Po przylocie do Stambułu nadszedł czas na drugą część podróży – lot do Izmiru. Ten lot był bardzo krótki i trwał zaledwie 40 minut. W samolocie na pasażerów czekała niespodzianka-tradycyjna przekąska. Z Izmiru dalszą część podróży nasi uczniowie i nauczyciele odbyli busem wraz z grupą z Chorwacji. Po dotarciu do Usak uczniów przywitały rodziny u których dzieci zamieszkały. Łącznie podróż trwała ponad 17 godzin i dostarczyła wszystkim wielu ciekawych wrażeń.
Drugi dzień wizyty
Poniedziałek tj.14 października był pierwszym dniem zajęć projektowych. O godzinie 10:00 uczniowie i nauczyciele z czterech szkół partnerskich i ich gospodarze z Turcji przybyli do lokalnego domu kultury. Uczestnicy projektu przedstawili prezentacje obrazujące ich państwa, regiony i szkoły. Niektóre szkoły pokazały również tańce regionalne z ich krajów. Szkoła turecka zaprezentowała zestaw tańców charakterystycznych dla tego regionu.
Następnie uczestnicy projektu udali się do szkoły, gdzie odbyły się zajęcia integracyjnew grupach takie jak pisanie historyjki, zabawa z piłką i wspólne malowanie na wielkiej kartce papieru. Grupy dopierane były w ten sposób, aby w każdej z nich znalazł się jeden przedstawiciel każdego kraju, co wymuszało konieczność porozumiewania się w języku angielskim.
W tym czasie nauczyciele odbyli spotkanie koordynatorów projektu i opiekunów mające na celu omówienie dalszych działań. Koordynator turecki przedstawił ciekawe rozwiązania w edukacji stosowane w jego kraju. Następnie nauczyciela udali się na spotkanie z władzami oświatowymi regionu Usak, gdzie usłyszeli jak działa system edukacji w Turcji.
Trzeci dzień wizyty
O godzinie 9 rano odbyła się zbiórka wszystkich uczniów uczestniczących w projekcie, po której uczestnicy podzieleni na dwie grupy uczyli się bardzo ciekawej tradycyjnej tureckiej techniki malowania na wodzie oraz uczestniczyli w lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Po zajęciach w szkole międzynarodowa grupa udała się na wycieczkę do punktu widokowego, gdzie uczniowie i nauczyciele mieli możliwość podziwiania pięknych widoków ogromnego, drugiego pod względem długości na świecie, kanionu Ulubey.
Po lunchu międzynarodowy zespół udał się do miasta Blaundus, w którym znajdują się ruiny starożytnego miasta z czasów Imperium Rzymskiego.
Po powrocie uczniowie spędzili czas z rodzinami. Niektórzy, wraz ze swoimi opiekunami, udali się do kręgielni, gdzie wspaniale bawili się grą w kręgle.
Czwarty dzień pobytu
Środa była dniem poznawania Usak – miasta, w którym znajduje się szkoła partnerska. Najpierw międzynarodowa grupa udała się do zakładu ręcznej produkcji dywanów. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję zasiąść przy krosnach i popróbować trudnej sztuki wytwarzania dywanów. Mogli również zobaczyć, jak różnorodne jest wzornictwo dywanów tureckich. Następnie cała grupa wybrała się do instytutu RAM na zajęcia z robotyki. Zadaniem uczniów było zapisanie w programie scratch kolejnych instrukcji dla samochodu-robota tak, aby ten mógł się poruszać, zatrzymywać przed przeszkodą i skręcać.
Następnie programy przesyłane były na roboty i sprawdzano ich działanie. Po ukończeniu programowania uczniowie uzbrajali swoje maszyny w igłę i balon i przeprowadzono bitwę robotów. Zabawa ta bardzo zaangażowała wszystkich uczniów.
W godzinach popołudniowych uczestnicy mieli okazję zobaczenia świetnie wyposażonego przedszkola oraz zwiedzili miejscowe muzeum z wieloma artefaktami starożytności, w tym wartościową biżuterię oraz rzeźby.
Piąty dzień pobytu
17 października cała międzynarodowa grupa wybrała się do miasta Eskisehir, w północno-zachodniej Turcji, którego populacja wynosi ponad milion mieszkańców i znane jest głównie jako ośrodek akademicki.
Zwiedzanie zaczęło się od piętnastominutowego rejsu łodzią po miejscowej rzece. Potem uczestnicy udali się do muzeum figur woskowych, w którym podziwiali znane postacie z Turcji i z całego świata. Ciekawostką jest, że wszystkie postacie zostały wykonane przez jednego człowieka, obecnego mera miasta Eskisehir. Następnie uczestnicy udali się do pałacu nauki, gdzie mogli samodzielnie wykonywać doświadczenia fizyczne, przeżyć trzęsienie ziemi czy poczuć działanie huraganu. Po wyjściu z centrum grupa udała się do planetarium, w którym obejrzała film o początkach podboju kosmosu. Ostatnim punktem w mieście Eskisehir było zwiedzanie miejscowego Zoo, które charakteryzuje się niezwykła estetyką i czystością. W drodze do Uşak grupa zatrzymała się w ogromnym centrum handlowym, w którym uczestnicy zjedli kolację i mogli zrobić zakupy.
Szósty dzień pobytu
Ten dzień rozpoczął się lekcją matematyki prowadzoną przy użyciu tablicy multimedialnej. Uczniowie grali w grę, w której musieli się wykazać znajomością tabliczki mnożenia.
Następnie cała międzynarodowa grupa uczestniczyła w zajęciach sportowych grając w siatkówkę. W tym czasie nauczyciele odbyli spotkanie projektowe, na którym podsumowano spotkanie w Turcji i rozmawiano o dalszych planach projektowych.
Popołudnie uczestnicy projektu mieli wolne, aby zrobić zakupy pamiątek i odbyć ostatni spacer po mieście. O 18:30 uczniowie i nauczyciele udali się do hotelu, gdzie odbyło się spotkanie pożegnalne. Wszyscy uczestnicy bawili się i tańczyli do późna. Na zakończenie odbyło się wręczenie certyfikatów i prezentów pożegnalnych. Nie obyło się bez łez przy pożegnaniu z innymi uczestnikami spotkania.
Dzień siódmy - powrót do domu.
Uczniowie odprowadzani przez rodziny spotkali się przed szkołą o godzinie 5:45. Pożegnanie było bardzo trudne, ponieważ przez tydzień pobytu wszyscy zżyli się ze sobą
O godzinie 6:00 uczestnicy wyjazdu wyruszyli busem do Izmiru. Z Izmiru grupa poleciała do Stambułu, gdzie miała pięć godzin czasu przed lotem do Wiednia. Uczniowie i nauczyciele spędzili ten czas spacerując wśród dziesiątek sklepów bezcłowych i stoisk z pamiątkami. Lot do stolicy Austrii trwał znacznie dłużej niż lot z Izmiru. Podczas lotu pasażerowie otrzymali smaczny posiłek, oraz mogli korzystać z monitorów na każdym siedzeniu.
W Wiedniu czekał bus, którym grupa dotarła do Juszczyny.