Indywidualizacja pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie.

Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa im. F.Polaka w Juszczynie

Adres: Juszczyna 275 34-382 Bystra

Tel./fax: 33 8675540

e-mail: podjusz@interia.pl

strona www. – www.sp-juszczyna.szkolnastrona.pl

Imię i nazwisko dyrektor szkoły: mgr Ewa Chowaniec

 

Wymaganie: Szkoła wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

Tytuł

Indywidualizacja pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie.

Cel działania

 Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, popularyzacja wiedzy matematycznej, doskonalenie wcześniej zdobytych oraz nabywanie nowych umiejętności w rozwiązywaniu problemów matematycznych. Poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej zarówno na lekcjach jak i na zajęciach pozalekcyjnych. Stwarzanie warunków do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania, przeżywania.

Krótki opis działania

W Szkole Podstawowej im. F. Polaka w Juszczynie w roku szkolnym 2012/2013 realizowany  był projekt systemowy dla klas I-III: „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”. W ramach projektu odbywały się zajęcia takie jak: zajęcia dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym dla uczniów zagrożonych ryzykiem wystąpienia dysleksji, zajęcia dla uczniów z trudnościami w nauce matematyki, zajęcia dla uczniów przejawiających uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze, zajęcia z logopedą oraz gimnastyka korekcyjna. Jednym z uczniów, który brał udział w zajęciach matematycznych był pierwszoklasista, który rozpoczynając naukę w naszej szkole biegle czytał oraz wykonywał bezbłędnie obliczenia w zakresie 50 i więcej. W czasie  zajęć edukacji wczesnoszkolnej chłopak ten zdecydowanie wyróżniał się wśród rówieśników: pracował w bardzo szybkim tempie, był bardzo dociekliwy, chętnie wykonywał inne dodatkowe zadania. Bazując na wielkich możliwościach ucznia (zdiagnozowanych dodatkowo za pomocą testów do badania uzdolnień matematycznych dostępnych dla nauczycieli oraz kwestionariuszem do badania inteligencji wielorakich) postanowiono przygotować dziecko do Konkursu Kangurek Matematyczny.  Rozwiązywanie zadań z arkuszy konkursu z ubiegłych lat sprawiało uczniowi radość. Pierwszoklasista reprezentował szkołę w konkursie w kategorii dla uczniów klas I-II i zgodnie z przewidywaniami, uzyskał wynik bardzo dobry. W klasie drugiej od początku roku  kontynuowano pracę z uczniem w kierunku rozwijania uzdolnień matematycznych. W czasie zajęć obowiązkowych z klasą przygotowywano dla ucznia dodatkowe, wykraczające treścią poza podstawę programową zadania. Dodatkowo w pracy z uczniem wykorzystano komputer, gdzie chłopak  rozwiązywał dostępne na platformie Matzoo zadania. Przygotowywano również dziecko do kolejnej edycji Konkursu Kangurek. Równocześnie podjęto rozmowę z rodzicami ucznia na temat uzdolnień dziecka i możliwości skierowania go na badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żywcu. Sukces  - bardzo dobry wynik w Konkursie Kangur oraz potwierdzone przez poradnię predyspozycje chłopca stworzyły możliwość realizacji przez niego Indywidualnego Programu Nauczania. Program taki został opracowany przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej we współpracy z nauczycielem matematyki klas IV-VI i uczeń realizuje go od początku  roku szkolnego 2014/2015. Program obejmuje  treści zawarte w podstawie programowej dla klasy III oraz wybrane treści z klasy IV.   Zawiera tematykę, która pozwala na utrwalenie i pogłębienie wiedzy zdobytej w szkole, dążenie do samodzielnego i logicznego myślenia, wyciągania i formułowania wniosków. W programie wykorzystano informatyczne  zainteresowania ucznia, w związku z czym pewne treści są utrwalane poprzez pracę na komputerze w tym również w formie e-learningu. Program jest realizowany w czasie zajęć: z klasą trzecią, na zajęciach dodatkowych dla uczniów zdolnych Mistrz Matematyki oraz w czasie indywidualnych godzin pracy(tzw. konsultacji) z nauczycielem. W procesie lekcyjnym stosuje się następujące formy: pełnienie przez ucznia roli asystenta nauczyciela, lidera w grupie, sędziego w czasie rozgrywek, różnicowanie sprawdzianów, testów, zadań domowych  – zadania dodatkowe, opracowanie dodatkowych zadań, korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów w rozumowaniu), samodzielne rozwiązywanie zadań, układanie, przekształcani, praca grupowa z uczniami o podobnym poziomie uzdolnień, pomoc uczniom mającym trudności w nauce ,stwarzanie okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych. W czasie zajęć dla uczniów zdolnych Mistrz matematyki stosuje się: pracę w grupach –konstruowanie gier, zabaw, zadań, pracę indywidualną –samodzielne redagowanie treści zadań, pracę zbiorową – rozwiązywanie zadań różnymi metodami w tym aktywizującymi, sporty intelektualne–krzyżówki, rebusy, łamigłówki, turnieje, gry i zabawy matematyczne, pracę z programami komputerowymi (w pracowni informatycznej, w domu).

Efekty

Uczeń osiąga wysokie wyniki na sprawdzianach i konkursach, potrafi biegle dodawać i odejmować w zakresie 1000, stosuje różne sposoby dodawania i odejmowania, biegle mnoży i dzieli w zakresie 100 i więcej, stosuje algorytm pisemny w czterech działaniach, rozwiązuje zadania o różnym stopniu trudności, układa, przekształca, stosuje świadomie pojęcia matematyczne, zachowuje kolejność działań, konstruuje gry matematyczne, łamigłówki, kwadraty magiczne, puzzle matematyczne, dostrzega związek treści matematycznych w codziennym życiu, oblicza obwody figur i ich pola, oblicza ułamki danej liczby, obsługuje  komputerowe programy matematyczne, posługuje się kalkulatorem. W tegorocznym matematycznym konkursie gminnym zajął II miejsce.

Rady i przestrogi

Pracując z dzieckiem należy mieć na uwadze jego nieharmonijny rozwój emocjonalny przejawiający się w zaniżonym poczuciu własnej wartości, niechęcią „zaistnienia na tle klasy i szkoły”, trudności w wyrażaniu radości, zadowolenia z odniesionego sukcesu. W czasie pracy bazuje się na mocnych stronach ucznia, podkreśla się jego sukcesy i motywuje do dalszej pracy. 

Sposoby upowszechniania

Informacje o sukcesach ucznia zamieszczone są na stronie szkoły na stronie gminy oraz gazetkach szkolnych. O sukcesach chłopca informowani są koledzy ze szkoły w czasie apeli .